Εκπαίδευση Λεξιπόντιξ

Δραστηριότητα 7.1.

Εξαγωγή (Elicitation)

«ποια θετική αλλαγή συνειδητοποιήσατε να συμβαίνει από την ολοκλήρωση των πρώτων 2 ημερών της εκπαίδευσης μέχρι σήμερα»;
«Τι άλλο»;
«Τι άλλο»;

Εξαγωγή 10 θετικών αλλαγών ο καθένας

Διεύρυνση (Amplification)

  • «πώς τα κατάφερες να…»
  • «Τι διαφορά έκανε αυτό σε σένα ως θεραπευτή»

Αναγνώριση Πόρων

  • «Τι έμαθες για τον εαυτό σου»

Δραστηριότητα 7.2.

Ο Γιάννης είναι 10 ετών και πάει στην Ε΄ Δημοτικού. Τραυλίζει σχεδόν σε κάθε λέξη και συχνά αναφέρει ότι κουράζεται από τον πολύ τραυλισμό του. Υπάρχει πολύ ένταση στο στόμα του όταν μιλά. Δεν έχει κάνει ποτέ πριν λογοθεραπεία. Οι γονείς του ποτέ δεν τον πήγαν. Η μητέρα παλιότερα ανησυχούσε αλλά πλέον δεν την ενοχλεί ο τραυλισμός του Γιάννη. Ο πατέρας του Γιάννη, που επίσης τραυλίζει, πιστεύει ότι ο τραυλισμός είναι δικαίωμα. Ο Γιάννης όμως έχει καιρό που ζητά από τους γονείς του βοήθεια κι εκείνοι αποφάσισαν να αναζητήσουν λογοθεραπευτή. Στο σχολείο ο Γιάννης συμμετέχει και σηκώνει χέρι. Ο τραυλισμός δεν σταματά τον Γιάννη να κάνει αυτό που θέλει να κάνει. Έχει πολλούς φίλους και εύκολα κάνει καινούργιους. Είναι γενικά κοινωνικό παιδί και του αρέσει να κάνει νέες γνωριμίες με άλλα παιδιά. Τα παιδιά που γνωρίζει μπορεί κάποιες φορές να τον ρωτήσουν γιατί μιλάει έτσι, κι εκείνος απαντά γιατί έτσι γεννήθηκα.

Η Μαρία είναι 12 ετών και τελειώνει το Δημοτικό σχολείο. Ξεκίνησε λογοθεραπεία όταν έγινε 6 ετών. Ο λογοθεραπευτής τότε της έλεγε να μην μιλά εάν δεν έχει όρεξη να εφαρμόσει τις τεχνικές που της μάθαινε. Ζητούσε κι από τους γονείς να κάνουν το ίδιο. Στη συνέχεια, στα 10, οι γονείς της αναζήτησαν εκ νέου βοήθεια. Η νέα λογοθεραπεύτρια της έλεγε συνέχεια ότι είναι εντάξει να τραυλίζει. Το ίδιο της λένε σήμερα και οι γονείς της αλλά η Μαρία νιώθει μέσα της διαφορετικά. Ντρέπεται πάρα πολύ όταν τραυλίζει και συχνά αποφεύγει να μιλήσει. Φέτος δεν έκανε πάρτι γενεθλίων η ίδια αλλά ούτε και στης φίλη της το πάρτι πήγε. Παρότι οι φίλες της δεν την κοροϊδεύουν η Μαρία φοβήθηκε μήπως τραυλίσει και σχολιαστεί. Η Μαρία βλέπει τον τραυλισμό σαν μια πραγματική δυσκολία. Στο σχολείο, όταν έρχεται η σειρά της να πει μάθημα κλαίει απαρηγόρητα από το προηγούμενο βράδυ. Όταν πρέπει να διαβάσει δυνατά στην τάξη λέει στον εαυτό της ότι δεν θα του επιτρέψει να τραυλίσει αλλά παρόλα αυτά τραυλίζει και αυτό το μισεί. Η Μαρία περιμένει τη μέρα που θα μπορέσει να μιλήσει ευκολότερα και αυτό θα αλλάξει τη ζωή της.

Ο Αποστόλης είναι 8 ετών. Πάει στην Γ΄ Δημοτικού και είναι μέλος πολύτεκνης οικογένειας. Τραυλίζει έντονα από τα 5 του χρόνια. Δεν του αρέσει να μιλά για τον τραυλισμό του στους άλλους αλλά ούτε και να του μιλούν γι αυτό οι άλλοι. Έχει κάνει δύο χρόνια λογοθεραπεία στο παρελθόν και έχει διδαχθεί τεχνικές ομιλίας που όμως δεν είναι πρόθυμος να χρησιμοποιήσει. Αισθάνεται ότι μιλά «μαϊμουδίστικα» όταν εφαρμόζει τεχνικές ομιλίας. Εκνευρίζεται κάθε φορά που οι γονείς τού ζητούν να μιλάει πιο αργά. Προτιμά να μιλά γρήγορα, όπως όλοι στο σπίτι, κι ας τραυλίζει. Οι γονείς του, ιδιαίτερα φροντιστικοί και με τα 4 παιδιά τους, ανησυχούν ιδιαίτερα για τον τραυλισμό του Απόστολου. Οι ίδιοι μιλούν γρήγορα και νιώθουν ενοχές που στο καθημερινό τους τρέξιμο δεν μπορούν να εφαρμόσουν την αργή ομιλία σύμφωνα με τις οδηγίες της λογοθεραπεύτριας. Η δασκάλα του σχολείου ρώτησε τους γονείς πως μπορεί να βοηθήσει και εκείνοι της είπαν να του ζητά να μιλά αργά. Από τότε που ξεκίνησε να το κάνει όμως ο Απόστολος σταμάτησε να σηκώνει χέρι στην τάξη. Δεν θέλει να συμμετέχει. Κάποια παιδιά στο σχολείο κοροϊδεύουν τον Απόστολο όταν τραυλίζει κι αυτό τον ενοχλεί πολύ.

Δραστηριότητα 10.2 - Δραστηριότητα 10.6 - Δραστηριότητα 10.10

Οι Πειρατές της Καραϊβικής

σε άγνωστα νερά

είναι μια ταινία

στην οποία βασικός ήρωας

είναι ο πειρατής  Τζακ Σπάροου,

ο θρυλικός πειρατής των επτά Θαλασσών.

Η πρώτη αγάπη του Κάπτεν Τζακ Σπάροου

είναι η θάλασσα,

η δεύτερη είναι το αγαπημένο του πλοίο,

το Μαύρο Μαργαριτάρι,

το οποίο άλλοτε χάνει

και άλλοτε βρίσκει.

Στην ταινία, ο Τζακ Σπάροου

συναντά απροσδόκητα

την παλιά του αγαπημένη

κι επιδέξια ξιφομάχο  Αντζέλικα.

Αυτή τον παγιδεύει

και ο αλλόκοτος πειρατής

βρίσκεται από τη μια στιγμή στην άλλη

αιχμάλωτος

του αρχιπειρατή Μαυρογένη,

ο οποίος έχει βάλει πλώρη

για τη θρυλική Πηγή της Αιώνιας Νιότης.

Τον ίδιο προορισμό έχουν

και ο παλιός του γνώριμος Κάπτεν  Μπαρμπόσα

και μια πάνοπλη ισπανική αρμάδα.

Τα υπόλοιπα επί της οθόνης.

Δραστηριότητα 10.3

Δραστηριότητα 13.1.

Θεραπευτής – Πελάτης

  1. Οι πελάτες διατυπώνουν – γράφουν την προσδοκία τους για την εφαρμογή του προγράμματος
  2. Πελάτες και θεραπευτές διαβάζουν μία από τις ακόλουθες παραγράφους:

9.2. Γλώσσα Αλλαγής – Ερωτήσεις Βραχείας Θεραπείας Εστίασης στη Λύση.

9.3 Ανάδειξη Δυνάμεων του Υπερήρωα και της Συμμαχίας του

9.4 Αναζήτηση και διερεύνηση Στιγμών Επιτυχίας.

9.5 Αναλυτική περιγραφή Στιγμών Επιτυχίας.

9.6 Χρήση Κλιμάκων.

  1. Ο θεραπευτής κάνει τις ερωτήσεις στο μπλε πλαίσιο της παραγράφου που διάβασε και ο πελάτης απαντά
Language